Strona wykorzystuje COOKIES w celach statystycznych, bezpieczeństwa oraz prawidłowego działania serwisu.
Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach Twojej przeglądarki.

Zgadzam się Więcej informacji
Poradnik
Reklama internetowa

Jak wynika z badań już co trzeci polski internauta ceni sobie możliwość zakupienia produktu od razu po kliknięciu na jego reklamę. W ubiegłym roku e-klientami było już ponad 42 procent użytkowników sieci w Polsce, a odsetek Polaków, którzy korzystają z internetu z roku na rok wyraźnie rośnie.

Internet pozwala na dotarcie do ściśle określonej grupy potencjalnych klientów w konkretnym mieście, województwie czy kraju. Wystarczy już niewielki budżet, więc w sieci mogą skutecznie reklamować się nawet najmniejsze firmy.
Reklamodawca może precyzyjnie określić, do kogo chce dotrzeć. Internet pozwala wyświetlić reklamę w określony dzień tygodnia, a nawet w ustalonych wcześniej godzinach. Pozwala ograniczyć grupę odbiorców do mieszkańców konkretnego województwa lub miasta.

W przypadku reklamy wykorzystującej pocztę elektroniczną (e-mailing, reklama w newsletterach) możliwości targetowania są jeszcze większe. Adresatów reklamy można określić na przykład ze względu na wykształcenie, wiek, płeć, branżę, zawód czy zajmowane stanowisko.
Dodatkowo, możliwe do wykorzystania formy internetowej reklamy pozwalają na użycie każdego z dostępnych w mediach kanału przekazywania informacji - tekstu, grafiki, dźwięku i wideo.
Dodatkową zaletą reklamy internetowej jest łatwość monitorowania i kontroli jej skuteczności, oraz wprowadzania poprawek do prowadzonych kampanii.

Przygotowując kampanię, warto wziąć pod uwagę kilka opcji z szerokiej palety dostępnych możliwości.
  • Reklama graficzna - Animowane lub statyczne obrazy, wyświetlane jako element strony internetowej. W bardziej zaawansowanych formach może na przykład rozwijać się po najechaniu na niego kursorem (expand, push), lub poruszać się wraz z przewijaniem strony przez internautę (scroll). Często spotykane są formy tzw. inwazyjne, które zasłaniają przekazem reklamowym właściwą treść strony www.
  • Reklama wideo - Może mieć formę samodzielnego spotu reklamowego (video ad), umieszczonego na stronie na podobnych zasadach, jak baner. Ciekawym sposobem na jej wykorzystanie jest spotykane np. w serwisach informacyjnych wstawienie przekazu reklamowego do treści relacji filmowej (in-stream video ad). 
  • Linki sponsorowane - Najmniej inwazyjna i niedrażniąca forma reklamy. Link sponsorowany to krótki tekst reklamowy, który po kliknięciu odsyła internautę do strony reklamodawcy. Używany jest do promowania produktów i usług na pokrewnych tematycznie stronach www i w wyszukiwarkach internetowych.
  • Wizytówki - Krótka prezentacja firmy, zawierająca najważniejsze informacje na temat jej działalności i oferty oraz dane adresowe. Ta forma reklamy pojawia się przeważnie w branżowych katalogach firm i internetowych spisach teleadresowych, rzadziej jako samodzielna strona www.
  • Ogłoszenia - Zamieszczane są zazwyczaj w specjalnie do tego stworzonych, ogłoszeniowych serwisach internetowych. Podobnie jak w prasie, mogą mieć formę ogłoszenia drobnego, czyli krótkiej informacji o ofercie z danymi kontaktowymi, lub ogłoszenia wymiarowego, w których dopuszczalne jest użycie grafiki - na przykład loga firmy.
  • E-mailing - Reklama wysyłana jako list prosto do skrzynki internauty. Daje najlepsze możliwości określenia kto powinien reklamę otrzymać. Przykładowe kryteria to: wykształcenie, wiek, płeć, branża, zawód, stanowisko, województwo czy miejsce zamieszkania.
  • Reklama w newsletterze - Przekaz reklamowy, zamieszczany w cyklicznym biuletynie rozsyłanym na przykład do użytkowników portali lub tematycznych serwisów internetowych. Daje możliwość wykorzystania większości form reklamy graficznej i linków sponsorowanych.
  • Artykuł sponsorowany - Umieszczenie w portalu lub w serwisie internetowym treści przygotowanych najczęściej przez reklamodawcę.
  • Sponsoring - Objęcie sponsoringiem całego serwisu internetowego lub jego wybranej - zazwyczaj tematycznie - części pozwala na zamieszczenie elementów promujących sponsora na stronach z niezależną treścią redakcyjną.
Ciekawym sposobem promocji w internecie jest też marketing wirusowy. Polega na tym, że firma wypuszcza do sieci plotkę na swój temat, śmieszny film lub grafikę, która ma skłonić internautów do rozsyłania przekazu między sobą.

Kolejną zaletą reklamy internetowej jest prosty sposób rozIicania kampanii.
  • Możemy opłacić emisję reklam na określony czas (flat fee).
  • Wykupić określoną liczbę emisji, czyli model CPM (Cost Per Mille, spotyka się też nazwę CPT - Cost Per Thousand). Nazwa wynika z tego, że przelicznikiem jest 1000 (łac. mille, ang. thousand) emisji. 
  • Zapłacić za oczekiwany efekt. Najczęściej spotykane warianty to: CPC (Cost Per Click), kiedy reklamodawca płaci tylko za faktyczne kliknięcie w reklamę oraz CPA (Cost Per Action), czyli opłata za wykonanie przez internautę czynności, do której reklama go namawiała.
Skuteczność kampanii reklamowej zależy od wielu czynników. Najważniejsza jest atrakcyjność samej reklamy oraz dopasowanie form i miejsc emisji do grupy docelowej, do której przekaz ma dotrzeć.
Prognozy branży reklamowej są jednoznaczne - przez najbliższe lata reklama internetowa będzie najszybciej rozwijającym się kanałem dotarcia do potencjalnych klientów. Wszystko dlatego, że internet, za sprawą swojej interaktywności, pozwala użytkownikom szybko dotrzeć do poszukiwanych informacji. 
data publikacji: 2012-10-26 12:04:10
Zobacz także:

Bezpieczeństwo Twojego komputera
Bezpieczne zakupy w internecie
Przyśpieszenie działania komputera
Oddzielne wersje strony internetowej kontra technologia RWD
Jak rozpocząć sprzedaż online

Tani hosting

Tylko 60 PLN NETTO za rok utrzymania strony i skrzynek pocztowych.

więcej »

Tanie domeny internetowe

Rejestracja domen pl,
globalnych, eu
i międzynarodowych.
Ceny już od 9,90
sprawdź »

Kontakt

michal@choruzy.pl
+48 608 398 349
Współpraca